20 februari 2014

TIPS: After workout-food

Hej på er!
Som ni säkert vid det här laget är medvetna om tränar jag ju en hel del och på senaste tiden har jag dessutom försökt anstränga mig lite extra och tänka över vad jag äter efter träningen (och överlag) också.
Jag bestämde mig för att dela med mig av vad jag brukar äta after workout, inte för att jag äter något revolutionerande utan för att kanske ge någon av er en idé eller hjälpa någon som just börjat träna på traven.
Jag har aldrig varit tjejen som häller i mig proteinshakes eller steker proteinplättar, jag säger absolut inte att jag har något emot det utan bara att jag tror att man kan uppnå precis lika bra resultat med "vanlig" mat också! (Något som min PT höll med mig om.)
 
Wellwell, nu kommer jag  hursomhelst att räkna upp vad jag vanligtvis varierar mellan att äta:
 
1. VATTEN! Har lärt mig att dricka massor av vatten efter att jag tränat. Ofta stoppar man i sig alldeles för mycket mat utan att inse att man egentligen bara är törstig...
 
2. Frukt och grönsaker, tja, det säger ju sig själv, de är supernyttiga och innehåller rätt lite kalorier. Banan är helt klart favoriten efter en hård träning!
 
3. Ägg, proteiner är viktiga efter muskelträning.
 
4. Havregrynsgröt (brukar blanda i en burk fruktpuré för småbarn, tycker det smakar tapetklister annars...)
 
5. Naturell kvarg, naturell yoghurt, turkisk yoghurt osv... Alla naturella produkter innehåller mycket mindre socker, dock brukar jag för det mesta blanda i frukt, bär eller min älskade fruktpuré once again, haha!
 
6. Fullkornsprodukter, ex. rågbröd eller fullkornsflingor (All Bran tror jag flingorna jag brukar äta heter?) Äter i princip aldrig vitt bröd om det går att välja ett mörkare eftersom det känns som att vetemjölet sätter sig direkt på mina armar...
 
Detta är väl i princip vad jag vanligtvis brukar variera mellan.
 
Till sist, har Ni några tips på bra produkter man kan äta efter ett hårt träningspass?
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar